Tuesday, 1 August 2017

HAFAZAN DAN QASIDAH

Beberapa bulan yang lepas , saya dah lawan pertandingan hafazan dengan qasidah . Gembira , sedih semuanya ada . Masa lawan hafazan peringkat daerah  saya tak rasa   gementar sangat . Sebelum nak lawan tu , saya dilatih oleh beberapa orang guru . Lawan pertandingan tu  kat SK Sungai Batu . Alhamdulillah, ada  rezeki dapat johan peringkat daerah ! Jadi, saya adalah wakil untuk daerah barat daya . Syukur sangat !
 
      Qasidah pulak lawan kat SK Balik Pulau . Pertandingan qasidah ini memerlukan kira-kira 20 orang . Kumpulan kami terdiri daripada darjah 4 , 5 dan 6 . Kami dibimbingi oleh guru-guru . Saya ni merupakan penyanyi (bukan suara solo atau harmoni).Maksudnya penyani biasa je lah . Pencabar dia hebat-hebat jugak . Bila keputusan nak umum , kami semua tak sabar . Masa tu , sekolah mana yang johan dengan naib johan dapat pergi peringkat negeri . Alhamdulillah sekali lagi , dapat johan! Jadi , kumpulan qasidah kami wakil daerah barat daya.

    Jadinya , saya dah dapat peringkat negeri untuk pertandingan hafazan .Selain itu , saya dan kawan-kawan saya (iaitu kumpulan qasidah) pun dapat pergi peringkat negeri untuk pertandingan qasidah .

   

Kidland

Assalamualaikum....

Wednesday, 7 December 2016

Raudhah Islamic School

Akhirnya, Raudhah Islamic School adalah pilihan untuk saya bersekolah di sini.Saya mula bersekolah di awal tahun. Saya bersekolah di sini kerana saya rasa ini adalah pilihan yang paling tepat  untuk masa depan saya sendiri.Yuran di sekolah ini bagi saya tidaklah terlalu mahal , saya tidak tahulah mungkin orang kata mahal, yuranya adalah RM 350 sebulan.

Di situ, makan, locker,pakaian dan buku semuanya lengkap. Keseluruhan kelas di situ ada lapan kelas.Saya diletakkan di kelas 4 ma'wa. Bilangan murid di dalam kelas 4 ma'wa itu adalah 10 orang termasuklah saya.Tetapi malangnya,saya mendapat berita bahawa saya   mesti berpindah semula ke pulau pinang kerana umi dan ayah saya dapat berpindah ke  pulau pinang. Saya mendapat berita itu pada bulan 3 persekolahan .Saya berasa sangat sedih kerana saya akan meninggalkan sekolah yang paling 'best' dan kawan yang sangat baik bagi saya.Tetapi,saya kena pindah jugak.saya memberitahu kawan baik saya yang bernama Nur Aina Damia dan Adriana Zahra.Mereka juga berasa sangat sedih kerana saya akan berpindah.Saya terpaksa akur dengan keputusan umi dan ayah saya.

Saya bercadang untuk menukar hadiah kenang-kenangan bersama kawan baik saya sempena perpisahan saya.saya memberi kawan saya kotak pensil dan 'Teddy Bear' kecil.Dia pula memberi saya cawan kaca.Guru kelas saya pula,Ustazah Fatiah telah memberi saya sebuah buku dan menulis nombor telefonnya dan beberapa ucapan yang sentiasa saya ingat.Setiap kali saya terlihat buku itu,saya akan membukanya dan membacanya.



Tidak lama selepas itu,saya pun berpindah.Saya bersekolah di Sk Kongsi.Saya mendapat kawan yang agak baik.Tetapi,kawan di sri ar raudhah tetap saya ingat dan sayang.Jadi,kalau ada kawan-kawan atau ibu bapa yang sedang mencari sekolah yang terbaik untuk ananknya,inilah jawapannya,Raudhah Islamic School. Ianya terletak di bersebelahan dengan Darul Huffaz,Kajang.



                    JOM SEKOLAH DI  RAUDHAH ISLAMIC SCHOOL!                                                                                              

Tuesday, 6 December 2016

PENGALAMAN MUKHAYYAM GENIUS INSANI 3.0





Pada 27 November yang lepas,saya telah mengikuti kem yang terletak di kampung Lubuk Meriam,pulau pinang.Program itu berlangsung selama 3 hari 2 malam.program itu disertai oleh kanak-kanak dan remaja yang berumur antara 8-17 tahun. Jam 8:00-9:30 bermulanya pendaftaran bagi para pesarta.Selepas itu,diadakan taklimat dan tayangan montaj untuk para peserta.

Thursday, 6 October 2016

Tahfiz Muda Asyura

Alhamdulillah...

Mabruk Cik Humaira Asyura al-hafizah to be (ان شاءالله) ...
2nd place Hafazan Ihtifal KAFA الحمدلله Doakan saya dapat jadi 'the next acik Farihah Zulkifli ' 😀






Tuesday, 30 August 2016

LEGOLAND JOHOR, MALAYSIA.

        Assalamualaikum semua...hari ni saya nak cerita tentang pengalaman saya di Legoland,Johor,Malaysia.Pada bulan lepas,saya, adik perempuan,sepupu,mak saudara dan juga ayah saudara saya teleh pergi ke Legoland.Kami bertolak dari rumah jam 6:45 pagi dari rumah ke Johor.Kami pergi ke Johor menggunakan kereta.Sebelum kami pergi ke Johor,kami singgah di gerai untuk membeli sedikit kuih.Selepas itu,kami meneruskan perjalanan sehinggalah berhenti di R&R [Tak ingat kat mana] untuk makan.kami meneruskan perjalanan selepas makan di R&R.Selepas beberapa jam meneruskan perjalanan,kami berhenti di R&R lain.Kami meneruskan perjalanan sehinggalah sampai ke negeri Johor Darul Ta'zim [JDT] [Johor Bahru].Kami menginap di Elmark Hotel,Sg Bakar Batu,Johor Bahru.Sebaik sahaja sampai di hotel,kami semua bersiap untuk pergi ambil tiket di perumahan kastam.

16-102016


Selepas itu, kami pergi makan